Koła pasowe były wykonane z drewna, żelaza, stali lub ich kombinacji. W połączeniu ze zmianą prędkości obrotowej zastosowano koła pasowe o różnych rozmiarach. Na przykład koło pasowe 40″ przy 100 obr/min obracałoby koło pasowe 20″ przy 200 obr/min. Koła pasowe solidnie zamocowane („szybkie”) do wału mogłyby być łączone z sąsiednimi kołami pasowymi, które obracają się swobodnie („luźno”) na wale (koła pasowe). W tej konfiguracji taśma może być manewrowana na koło zębate w celu zatrzymania przenoszenia mocy lub na stałe koło pasowe w celu przeniesienia mocy.

Meble biurowe a maszyny

Układ ten był często stosowany w pobliżu maszyn w celu zapewnienia sposobu odcięcia maszyny, gdy nie jest używana. Zazwyczaj przy ostatnim podaniu mocy taśmy do maszyny, para stopniowanych kół pasowych może być użyta do uzyskania różnych ustawień prędkości dla maszyny. Natomiast o meblach biurowych poczytasz na: https://stolarzlodz.pl/meble-na-wymiar/meble-biurowe/.

https://stolarzlodz.pl/meble-na-wymiar/meble-biurowe/

Czasami koła zębate były używane pomiędzy wałami w celu zmiany prędkości, a nie paski i koła pasowe o różnych rozmiarach, ale wydaje się to być stosunkowo rzadkie.

Historia:

  • Wczesne wersje wałów liniowych datowane są na XVIII wiek, ale były one powszechnie stosowane w końcu XIX wieku z uprzemysłowieniem.
  • Wały liniowe były szeroko stosowane w produkcji, w zakładach stolarskich, w warsztatach obróbki drewna, w warsztatach maszynowych, w tartakach i w walcowniach nadgarstków.
  • 1828 roku w Lowell, Massachusetts, Paul Moody zastąpił skórzane pasy do przekładni metalowych w celu przeniesienia napędu z wału głównego napędzanego kołem wodnym. Ta innowacja szybko rozprzestrzeniła się w USA.

Meble biurowe robione maszynowo

Systemy napędów z paskiem płaskim stały się popularne w Wielkiej Brytanii od lat 70-tych XIX wieku, a firmy J & E Wood oraz W & J Galloway & Sons były znane z ich wprowadzenia. Obie te firmy produkowały stacjonarne silniki parowe, a utrzymujące się zapotrzebowanie na większą moc i niezawodność można było zaspokoić nie tylko dzięki ulepszonej technologii silników, ale również dzięki ulepszonym metodom przenoszenia mocy z silników na krosna i podobne maszyny, które miały służyć do obsługi.

Stosowanie pasów płaskich było już powszechne w USA, ale do tej pory rzadko w Wielkiej Brytanii. Zaletą tego rozwiązania było zmniejszenie hałasu i marnotrawstwa energii w stratach tarcia charakterystycznych dla wałów napędowych i związanej z nimi przekładni. Również konserwacja była prostsza i tańsza, a także była wygodniejszą metodą rozmieszczenia napędów tak, aby w przypadku awarii jednej części nie powodowała utraty mocy dla wszystkich sekcji fabryki lub młyna. Systemy te zostały z kolei wyparte w popularności przez metody napędu linowego.

Pod koniec XIX wieku niektóre fabryki miały w jednym budynku kilometr lub więcej szybów liniowych.
celu zapewnienia zasilania małych sklepów i przemysłu lekkiego, zbudowano specjalnie skonstruowane „budynki energetyczne”. Budynki energetyczne wykorzystywały centralną maszynę parową i rozprowadzały energię przez wały liniowe do wszystkich wynajmowanych pomieszczeń. Budynki energetyczne były nadal budowane w pierwszych dniach elektryfikacji, nadal przy użyciu wałów liniowych, ale napędzane silnikiem elektrycznym.